Ökad efterfrågan på handledning 

 – nya möjligheter med blended learning

Handledning är sedan länge ett etablerat verktyg för kompetensutveckling och stöd i många yrkesroller. Men i takt med att arbetslivet förändras ökar behovet av att förnya själva formen för handledning – både för att den ska bli mer effektiv och mer relevant. Ett allt mer efterfrågat grepp är att kombinera handledning med digitala inslag, så kallad blended learning.

Slentrian i handledning – dags att tänka nytt

Vi ser att handledning ibland genomförs av slentrian, utan tydlig riktning eller anpassning till målgruppens verkliga behov. Därför är det avgörande att noggrant precisera inriktningen av handledningen: Vad är syftet? Vilka kompetenser ska utvecklas? Och hur säkerställer vi att deltagarna får ut maximalt av tiden?

Från pandemianpassning till pedagogisk innovation

Under pandemin ställde vi snabbt om flera av våra utbildningar till distansformat med e-lektioner mellan kursdagar. Denna pedagogiska modell – blended learning – visade sig inte bara fungera, utan till och med förstärka lärandet.

Samma metod har vi nu börjat tillämpa i handledning. Om det under handledningen uppstår ett behov av fördjupning i ett visst ämne – som inte hinns med under de schemalagda träffarna – erbjuder vi teoretiska avsnitt i form av korta e-lektioner.

Handledning + e-lektioner = fördjupat lärande

Tack vare vår långa erfarenhet som både handledare och föreläsare kan vi snabbt fånga upp behov av fördjupning och skapa riktade teoriavsnitt som deltagarna kan ta del av mellan handledningstillfällena. Det skapar ett mer flexibelt och effektivt lärande – och ger större utväxling på investerad tid.

Det här sättet att arbeta med handledning är särskilt värdefullt i verksamheter där tid är en bristvara, men behovet av reflektion och teori är stort.

Vill ni prata mer om blended learning med oss? Hör av dig här >>